12/08/2021

نمره منفی نمی‌تواند کیفیت کار قضات را بالا ببرد

نمره منفی نمی‌تواند کیفیت کار قضات را بالا ببرد

یک حقوقدان در واکنش به اظهار نظر رئیس دیوان عالی کشور مبنی بر درنظر گرفتن نمره منفی برای قضاتی که رای‌هایشان نقض می‌شود گفت: باید راهکارهای دیگری به جز نمره منفی دادن اندیشیده شود تا مواجه با آرای منقوض نشویم وگرنه تنبیه این‌چنینی نمی‌تواند کیفیت کار قضات را بالا ببرد.

عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با اظهارنظر رئیس دیوان عالی کشور مبنی بر این‌که «برای قضاتی که آراء آن‌ها مشمول ماده ۴۷۷ شوند و نقض گردد نمره منفی در نظر گرفته می‌شود» گفت: قطعا قاضی یا قضات صادرکننده آرایی که نقض می‌شوند تمایلی ندارند که آرایشان نقض شود، قضات ما درگیر پرونده‌های زیادی هستند و ممکن است فرصت کافی برای مطالعه کامل پرونده نداشته باشند یا حجم پرونده‌ها باعث شود آن‌طور که باید و شاید دقت کافی نداشته باشند ضمن این‌که بر فرض که فرصت کافی هم وجود داشته باشد، بخشی از نقض آرا به عدم مطالعه، آموزش و تجربه قضات برمی‌گردد و به هرحال هیچ قاضی دوست ندارد رایی که صادر می‌کند در مراحل بعدی نقض شود.

وی ادامه داد: آمار ورودی پرونده‌ها به شعب زیاد است و این یکی از دلایلی است که قاضی نتواند وقت کافی برای یک پرونده بگذارد و حجم بالای پرونده‌ها روی تمرکز و دقت قضات ممکن است تاثیر بگذارد. علاوه بر این قضات باید از لحاظ مالی دغدغه نداشته باشند و اگر یک قاضی مشکل معیشتی داشته باشد طبیعتا استرس و فشار روی کار او تاثیر خواهد گذاشت پس قاضی باید آرامش داشته باشد و به دقت بتواند لوایح طرفین را بخواند.

این حقوقدان با تاکید بر این نکته که هیچ قاضی دوست ندارد آرایش نقض شود و تمام تلاشش را به کار می‌گیرد گفت: همیشه دلایلی وجود دارد که منجر به صدور آرایی می‌شود که نقض می‌شوند من یادم هست که یک زمانی قضاتی که آمار پرونده‌های مختومه‌شان بالا بود پاداش می‌گرفتند و این به کیفیت کار قضات لطمه می‌زد و درست که اطاله دادرسی شود اما از طرفی نمی‌شود شتاب‌زده و برای انگیزه‌های مادی رای صادر کرد.

خرمشاهی در پایان گفت: باید راهکارهای دیگری به جز نمره منفی دادن اندیشیده شود تا مواجه با آرای منقوض نشویم وگرنه تنبیه این‌چنینی نمی‌تواند کیفیت کار قضات را بالا ببرد و باید به مسائل و مشکلات توجه شود و به جای تنبیه، قضاتی که آرای موجهی صادر می‌کنند تشویق شوند.

انتهای پیام

لینک منبع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *