10/05/2021

قبل از بررسی کیفی باید حداقل‌هایی برای ثبت نام در انتخابات مشخص شود

قبل از بررسی کیفی باید حداقل‌هایی برای ثبت نام در انتخابات مشخص شود

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: باید شرایط و حداقل‌هایی برای ثبت نام در انتخابات گذاشته شود و بعد بصورت کیفی، افراد بررسی شوند.

به گزارش ایسنا، سیامک ره پیک در گفتگوی ویژه خبری گفت: در ادوار مختلف افرادی با سنین بالا یا پایین و بدون مدرک تحصیلی در انتخابات ثبت نام می کردند و در انتخابات گذشته  بیش از ۱۶۰۰ نفر داوطلب شرکت کردند که  ۱۲۰۰ نفر از آنها مدارکشان پایین تر از  فوق لیسانس بود.

وی افزود: ۳۰۰ نفر از داوطلبان انتخابات سال ۹۶ سوءپیشنیه داشته‌اند و تعدادی از داوطلبان ثبت‌نامی در انتخابات ۹۶، زیر ۲۰ سال و برخی هم بالای ۸۰ سال سن داشتند.

وی تاکید کرد: باید شرایط و حداقل‌هایی گذاشته شود و بعد بصورت کیفی، افراد بررسی شوند.

ره پیک یادآور شد: در سال ۹۵ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند که در این سیاست‌ها، بند ۱۰ و جزء ۵، شورای نگهبان موظف شده که تعریف و معیار تشخیص رجل سیاسی – مذهبی و معیار و شرایط تشخیص مدیر و مدبر بودن را مشخص کند. این نص صریح، سیاست‌های کلی انتخابات است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان در سال ۹۶، برخی تعاریف را مشخص کرده بود و سن و مدرک را لازم اعلام کرده بود. مجلس هم براساس کار کارشناسی به این رسیده بود که سن متناسب برای داوطلبان ریاست جمهوری ۴۰ سال و مدرک لازم، کارشناسی ارشد است.

ادامه دارد…

لینک منبع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *