03/09/2019

دستورالعمل ساماندهی زندانیان؛ راهکار موثر برای رفع مشکلات زندانیان

زندان

معاون قضایی، اجرای احکام و امور مجلس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: اقدامات بسیار خوبی در زمینه عمرانی ،بهداشت و درمان و فرهنگی در زندان‌های استان همدان انجام شده است.

به‌گزارش ایسنا شیخ پور در جریان بازدید از زندان‌های مرکزی، کانون و بازداشتگاه همدان، خاطرنشان کرد : اقدامات بسیار خوبی در زمینه امور عمرانی، بهداشت و درمان، ورزشی مددجویان و همچنین فعالیت‌های  فرهنگی انجام شده است.

معاون قضایی و اجرای احکام سازمان در بخشی از سخنان خود به استفاده از تأسیسات حقوقی از جمله آزادی مشروط و تخفیف و تعلیق مجازات برای آزاد سازی زندانیان اشاره کرد و افزود: هدف از بازدید ابلاغ دستور رئیس قوه قضائیه در زمینه کاهش جمعیت کیفری بوده است.

وی توجه به مفاد دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از سوی مراجع قضایی و زندان‌ها را راهکار موثری برای رفع مشکلات زندانیان و زندان‌ها اعلام و به اجرای مفاد دقیق آن تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد : از جمله راهکارهای بررسی و پیشنهاد شده در این بازدیدها اعطای مرخصی‌های پایان حبس و مرخصی موضوع ماده 17 دستورالعمل مذکور بوده که با استقبال مسئولین قضایی قرار گرفت و قول مساعدت برای اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط را داد.

معاون قضایی  سازمان زندان ها در بخشی دیگر از سخنان خود رسیدگی سریع به وضعیت متهمین تحت قرار  را مورد تأکید قراداد و گفت : این امر نیاز  به تعامل قضات به‌ویژه در دادسراها را دارد و در ادامه رسیدگی  به وضعیت محکومین مالی بالاخص  رسیدگی به پرونده‌های اعسار این دسته از زندانیان است که وضعیت مناسبی در زندان‌های استان وجود دارد.

وی بازدید مقامات قضایی از زندان‌ها و تأثیر این بازدیدها را حل مسائل و مشکلات زندانیان زندان‌ها عنوان  کرد و خواستار استقرار دادیار ناظر بر زندان در زندان‌ها شد.

شیخ پور خاطر نشان کرد :اقدامات بسیار خوبی در زمینه امور عمرانی ،بهداشت و درمان ، ورزشی مددجویان و همچنین فعالیت‌های  فرهنگی و سایر موارد در زندان‌های استان همدان  انجام شده است.

 در ادامه پژمان پروین مدیرکل زندان ‎ ‌های استان همدان نیز گفت: با توجه به تعاملات مثبت بعمل آمده با مجموعه قضایی استان به‌ویژه مسئولین قضایی اقدامات مؤثر و مفیدی در زمینه کاهش جمعیت کیفری استان به‌عمل آمده که از جمله آن می‌توان به بهره‌برداری حداکثری از دستورالعمل عفو 22 بهمن اشاره  کرد به گونه ای که فقط در بخش عفو های منتهی به آزادی زندانیان مشمول قریب به 30 درصد از موجودی زندانیان در فرآیند عفو مورد اشاره از زندان‌های استان همدان آزاد شدند که این امر در نتیجه تعامل بسیار مناسب مسئولین قضایی و قضات شریف استان با زندان‌ها بود.

وی خاطر نشان کرد:  اقدامات مناسبی با همراهی مسئولین قضایی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان تحت قرار ، محکومین مالی و … انجام شده است .

پژمان پروین در بخش دیگری از سخنان خود  از آماده‌سازی دفتر دادیار ناظر زندان برای استقرار دادیار ناظر زندان و نمایندگان و کارشناسان ثبتی در زندان همدان خبر  داد و تصریح کرد :  با این اقدام ضمن رسیدگی به تقاضای مددجویان و رسیدگی فوری به مشکلات زندانیان از تردد خانواده زندانیان بین زندان‌ها و دفتر دادیار ناظر زندان مستقر در دادسرا و مسائل اجتماعی ، اقتصادی و … ناشی از این ترددها جلوگیری به‌عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

لینک منبع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *