21/04/2023

هک شدن پیام رسان های اجتماعی و نکات کاربردی پیرامون آن

بسمه تعالی

مقدمه

پیام رسان ترجمه لغت فارسی توسط فرهنگستان لغت برای «مسنجر» است. پیام رسان یا مسنجر به فضایی گفته می شود که در آن امکان گفتگو و انتقال پیام بین دو نفر یا به صورت گروهی فراهم شود. پیام رسان های ارتباطی نوظهور امروزه جزء لاینفک ارتباطات جامعه شده اند، و بیش از سایر نرم‌افزارهای مختلف موبایلی در جهان محبوبیت دارند. کاربران در کشورهای مختلف جهان همه روزه برای هرگونه ارتباط از قبیل ارسال و دریافت پیام و تماس صوتی و تصویری از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند. البته به غیر از موارد ارتباطی گفته شده هر لحظه حجم زیادی از اطلاعات در پیام‌رسان‌های مختلف جا به جا می‌شود. این پیام رسان ها با تمام مزیت هایی که دارا می باشند گاهی می تواند باعث بروز مشکلات متعددی برای ما گردد. یکی از مهم ترین معضل های فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی و عدم ورود اشخاص ثالث به حساب کاربری می باشد. استقبال گسترده‌ از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان سبب شده تا برخی افراد سودجو و منفعت طلب بیکار ننشینند و با افزایش محبوبیت این پیام رسان ها و فقدان علم و دانش کافی مردم از شبکه‌های اجتماعی، از این بستر برای کلاهبرداری و سایر اهداف سودجویانه استفاده نمایند.

اقدامات کاربردی پس از هک شدن صفحات مجازی

هک کردن یک اصطلاح تخصصی در حوزه علوم مربوط به کامپیوترها و خارج از این یادداشت می باشد که به طور ساده با این عمل شخص ثالث بدون رضایت صاحب اکانت می‌تواند به صورت غیر مجاز به آن اکانت دسترسی غیر مجاز پیدا کند. انگیزه و هدف شخصی که به حریم خصوصی شما وارد شده است عوامل متعددی از جمله کلاهبرداری، اخاذی، تهدید، کینه توزی و مسائل فراوان دیگر می باشد. اما فارغ از هدف شخص مدنظر، اولین کاری که قبل از اقدام قانونی باید انجام دهید این هست که به تمامی دوستان و آشنایان این موضوع را اطلاع دهید، چرا که در اکثر مواقع شخص هکر با استفاده از هویت شما در فضای مجازی، به مخاطبین شما پیام ارسال می کند و از آن ها به بهانه های مختلف تقاضای وجه نقد می کند و از آنجا که اکثرا مبالغ نسبتا پایینی را تقاضا می کنند دوستان و آشنایان شما بدون اطلاع از هویت واقعی نسبت به پرداخت این وجه اقدام می کنند. در دومین گام شما باید سعی در بازیابی و تغییر رمز عبور خود نمایید و چنانچه از این طریق موفق به ورود به حساب کاربری خود نشدید نسبت به حذف کامل اکانت خود اقدام نمایید.

در مورد اقدام قانونی قابل ذکر است که ورود غیرمجاز به حریم خصوصی افراد طبق قانون جرایم رایانه ای جرم انگاری شده است و دارای ضمانت اجرای حبس و جزای نقدی می باشد. در این مورد شما با در دست داشتن مدارک هویتی خود و کلیه مدارک از جمله شماره تماس و ایمیلی که با آن حساب را ساخته اید و همچنین ترجیحاً اطلاعاتی که از هویت طرف مقابل در اختیار دارید به دادسرای عمومی و انقلاب شهر خود مراجعه و نسبت به طرح شکوائیه اقدام می کنید که دادسرای مربوطه پس از ثبت شکوائیه پرونده شما را جهت بررسی های فنی و تخصصی به پلیس فتا ارجاع خواهد داد. در اینجا قابل توجه می باشد که این جرم از جمله جرایم مطلق می باشد و صرف ورود غیرمجاز به اکانت شخص ثالث و اثبات این عمل ضمانت اجراهای ذکر شده را در پی خواهد داشت.

اقدامات کاربردی جهت پیشگیری از هک شدن صفحات مجازی

پس از آن که اقدامات قانونی و کاربردی پیرامون هک شدن صفحات فضای مجازی را بررسی کردیم. بهتر است بدانیم با یک سری اقدامات ساده اما مفید می توانیم از وقوع چنین مشکلاتی پیشگیری نماییم. یکی از مهم ترین راهکارها جهت جلوگیری از ورود غیرمجاز به حریم خصوصی در فضای مجازی، فعال سازی احراز هویت دو مرحله ای اکانت مربوطه می باشد. که خوشبختانه تمامی پیام رسان ها این قابلیت را دارا می باشند، بدین صورت که شما با فعال سازی این امکان جهت ورود به صفحه مدیریت در پیام رسان ها و سایر بسترهای فضای مجازی در کنار رمز عبور یک کد تایید مجدد نیز به شماره همراه یا ایمیل شما ارسال می شود که وارد نمودن این کد جهت ورود به حساب کاربری الزامی می باشد. با این اقدام چنانچه فردی به رمز عبور شما دسترسی پیدا کند به تنهایی نمی تواند وارد حساب کاربری شما شود و حتما کد ارسالی به شماره همراه یا ایمیل شما نیز برای ورود الزامی می باشد. در اینجا لازم به تذکر هست که به هیچ عنوان پیامک هایی که حاوی کد تایید می باشند را برای اشخاص ثالث ارسال ننماییم و چنانچه این پیامک ها از طرف شخص شما نمی باشد فورا نسبت به حذف پیامک اقدام نمایید.

یکی دیگر از موارد جهت جلوگیری از ورود به حریم خصوصی شما در فضای مجازی استفاده از رمز عبور قوی می باشد که پیشنهاد می شود در رمز عبور انتخابی از اعداد، حروف بزرگ و کوچک انگلیسی و همچنین کاراکترهای خاص استفاده نمایید. متاسفانه گاها دیده می شود اکثر کاربران ایرانی از شماره ملی یا شماره همراه خود جهت رمز عبور استفاده می کنند که این خود می تواند ورود به حساب شما را برای هکرها راحت تر نماید. همچنین بهتر است رمز عبور حساب کاربری خود را در فواصل مختلف تغییر دهید و از یک رمز عبور مشابه برای تمامی اکانت های خود استفاده ننمایید تا چنانچه هکر وارد یک حساب کاربری شما شود حساب های دیگر شما ایمن باشد.

نویسنده: امید سلطانی بناوندی – وکیل دادگستری


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *